ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ >

Γλυφάδα: Βιώσιμη Πόλη (ΣΒΑΚ)

Του Γιάννη Κουρδομένου - Ανεξάρτητου Ερευνητή - στοχαστή, και συνειδητά σκεπτόμενου 

Βιώσιμη Πόλη (ΣΒΑΚ) και τα μυαλά στα κάγκελα 

Με ένα ποσό της τάξεως 9 εκατομμυρίων ευρώ θα χρηματοδοτηθούν 150 δήμοι της χώρας για την εκπόνηση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και συγκεκριμένα ο Δήμος Γλυφάδας θα λάβει 86.000 χιλ. ευρώ ώστε να εμπαίζει το κοινωνικό σύνολο.

Ο Γιώργος Σταθάκης υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος μάλλον μεριμνά για το μέλλον των γαλάζιων οι οποίοι δεν μας εκπροσωπούν

Έπειτα από το μοναδικό εθνικά πρασινόσημο το οποίο ισχύει στη πόλη της Γλυφάδας, με τους δημότες υπόχρεους να καταβάλουν χρήματα ενώ δεν εκπροσωπούνται, και έπειτα από σειρά ραδιοφωνικών μεταδόσεων του υποφαινόμενου, οι οποίες δεν γνωρίζουμε αν επέδρασαν για το συγκεκριμένο μοναδικό φαινόμενο στη χώρα μας, διότι εκείνη τη περίοδο εφαρμογής του εμείς αξιώναμε συλλογικές δημοτικές δομές, το Πράσινο Ταμείο, φορέας που εποπτεύεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας οραματίζεται τις βιώσιμες πόλεις, χωρίς να πιστοποιείται ότι μπορεί να ισχύσουν στη πράξη.

Συγκεκριμένα: Σε ένα δήμο, όπως είναι της Γλυφάδας, στον οποίο από την δεκαετία του 80 και 90 υπήρχαν δημόσια καθημερινά οι προτάσεις μας, (ιδεολογία μας), θέσεις των κατοίκων, και ενώ υπήρχαν επανειλημμένα σειρά από διώξεις και κατασχέσεις για την φίμωση της ελεύθερης διακίνησης ιδεών, κλπ, έχουμε οδηγηθεί σε διοικήσεις αυταρχικού - απολυταρχικού τύπου, οι οποίες ενώ δεν εκπροσωπούν τους δημότες, ενίοτε εφαρμόζουν κάποιες από τις προτάσεις των δημοτών, αναφέροντας ότι αυτές οι υλοποιήσεις αποτελούν το δικό τους πρόγραμμα - έργο.

Σε αυτές λοιπόν τις υλοποιήσεις έχουμε τοπικά την δημοτική συγκοινωνία, μία από τις εκατοντάδες πρώιμες δικές μας προτάσεις, οι οποίες παραποιήθηκαν κατά το δοκούν. Όταν εμείς στον παρελθόντα χρόνο κάναμε αναφορά σε δημοτικές δομές, και συγκοινωνίας, είχαμε υπόψιν μας ότι θα υπάρχουν πρωτίστως οι πολιτικές πράσινης ενέργειας, και στη συνέχεια θα υπάρξει δημοτική συγκοινωνία με ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ, ώστε να διασφαλίζεται ότι η κίνηση αυτών εντός του οικιστικού ιστού δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον.

Ενώ λοιπόν παρακάμφθηκαν επιμελώς οι πολιτικές πράσινης ενέργειας, στη πόλη της Γλυφάδας, και δεν υπήρξε ούτε δημοτική επιχείρηση πράσινης ενέργειας, ούτε φωτοβολταϊκά, ούτε αιολικά πάρκα, πιστώθηκε ένα μεγάλο πόσο για παλιά λεωφορεία τα οποία μολύνουν το περιβάλλον.

Τονίζεται ότι στη πόλη της Γλυφάδας, με τους πολλούς μηχανικούς, δικηγόρους, γιατρούς, δασκάλους κ.α., δημάρχους - αιρετούς, παρακάμφθηκε από την δεκαετία του 70 ο παράγοντας ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ, και ειδικότερα ο δημότης ο οποίος είχε παρέχει τις περισσότερες δημόσιες προτάσεις για το μέλλον, πριν υπάρξει πληθυσμιακή ανάπτυξη σ' αυτή τη πόλη.

Έχοντας σαφείς ΔΗΜΟΣΙΕΣ προτάσεις για ΠΡΑΣΙΝΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ και ΑΝΑΠΤΥΞΗ στη πόλη της Γλυφάδας, και ειδικότερα με σχεδιασμό Ψηφιακής Πολιτικής ώστε να χαράξουμε συγκεκριμένες οδούς και οχήματα τα οποία θα κινούνται σε αυτές με πράσινη ενέργεια, αναμένω να διαπιστώσω ποιοι θα ρίξουν στις τσέπες τις 86.000 χιλ. ευρώ, η πως θα αξιοποιηθούν συμβάλλοντας στο μέλλον της πόλης και των κατοίκων.

Auto pilot και Ψηφιακοί χάρτες 

Μέσα σε λίγα χρόνια, τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό θα έχουν περάσει από ένα μακρινό, φουτουριστικό όραμα, σε μια σχεδόν βεβαιότητα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εταιρείες τεχνολογίας αγωνίζονται να αναπτύξουν τα οχήματα τα οποία θα διαθέτουν αυτο-πλοήγηση, η αν προτιμάτε autopilot στους δρόμους. 

Για εσάς οι οποίοι/ες κατοικείται στη πόλη της Γλυφάδας, και είστε παλαιοί κάτοικοι, τίθεται το ερώτημα: Υπήρχε η google, οι ψηφιακοί χάρτες, χαρτογράφηση, την εποχή που μετέδωσα τοπικά τις θέσεις και προτάσεις μου για το μέλλον με ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ στον ΔΗΜΟ ΓΛΥΦΑΔΑΣ;;;

Υπήρχαν από άλλους κατοίκους - δημότες οι φουτουριστικές ιδέες, συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες μια προς μια υλοποιούνται ετεροχρονισμένα, ενώ εμείς δεν λειτουργούμε καν τοπικά, διότι συγκεκριμένα κέντρα δεν εκπροσωπούν τους κατοίκους - δημότες; ( Εμείς είμαστε οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ δημότες, δεν είμαστε ούτε πολυεθνικές, ούτε οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όμως είχαμε παρέχει πρώιμα όσα ετεροχρονισμένα αποτελούν την δεδομένη πραγματικότητα. )

Την περίοδο που μετέδωσα τοπικά την μετεξέλιξη, και τις προσωπικές μου ιδέες, η google δεν υπήρχε, ούτε ψηφιακοί χάρτες, ούτε κινητά τηλέφωνα, ούτε οι οικολόγοι πράσινοι, είχαμε όμως χιλιάδες υπονομευτές, είχαμε και sensores, είχαμε και ψηφιακά κυκλώματα, τα οποία τα γνώριζαν μόνο οι ηλεκτρονικοί, άρα γνώριζαν ποια είναι η μετεξέλιξη.

Βιώσιμη Ανάπτυξη

Η βιώσιμη ανάπτυξη των πόλεων εξαρτάται από ένα σύνολο συνδυασμένων δράσεων που θα πρέπει να αποσκοπούν συγχρόνως στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, στην οικονομική ευημερία, στην κοινωνική συνοχή και την ανάδειξη της πολιτισμικής ταυτότητας. 

Προς την κατεύθυνση αυτή, μία από τις βασικές υποχρεώσεις σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης, αποτελεί η προώθηση βιώσιμων μεταφορικών συστημάτων και η διαμόρφωση μιας νέας κουλτούρας αστικής κινητικότητας με κριτήρια: περιβαλλοντικά (εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση ατμοσφαιρικής ρύπανσης, και διασφάλιση της υγείας, ορθολογική χρήση του φυσικού κεφαλαίου), κοινωνικά (εξασφάλιση οικονομικά προσιτής, χρονικά αξιόπιστης, ασφαλούς και ευέλικτης μετακίνησης για όλες τις ομάδες πληθυσμού) και οικονομικά (προτεραιότητες στην κατανομή κονδυλίων, κίνητρα κ.λπ.).

Η μορφή της βιώσιμης πόλης

Η μορφή της βιώσιμης πόλης θα είναι διαφορετική από της σημερινής. Για να συγκρατηθεί η επέκτασή της θα πρέπει να έχει υψηλότερη πυκνότητα που θα προκύψει από υψηλότερους συντελεστές δόμησης, αξιοποίηση ανενεργών βιομηχανικών εγκαταστάσεων, αλλαγή χρήσης εγκαταλελειμμένων κτηρίων κ.λπ.

Σε λίγα χρόνια τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό θα κατακτήσουν τις αγορές και αν είναι μόνο κοινόχρηστα οι πόλεις θα μπορούσαν εύκολα να ανασάνουν.

Το ΣΒΑΚ στην ελληνική πόλη

Η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των περισσότερων ελληνικών πόλεων υστερεί εντυπωσιακά σε σχέση με την αντίστοιχη ευρωπαϊκών πόλεων. Τα προβλήματα είναι περίπου κοινά: κυκλοφοριακή συμφόρηση, προβλήματα στάθμευσης, φτωχή ή ανύπαρκτη δημόσια συγκοινωνία, ατυχήματα, ελλειμματική υποδομή για περπάτημα, σχεδόν ανύπαρκτη υποδομή για ποδήλατο, κακή ποιότητα οδικού περιβάλλοντος, ανυπαρξία διαμορφώσεων για τον έλεγχο της ταχύτητας, μη εφαρμογή περιοριστικών πολιτικών στάθμευσης στα κέντρα και σχεδόν απουσία πρόβλεψης για στάθμευση των οχημάτων κατοίκων προαστιακών περιοχών και περιφερειακών οικισμών στην περίμετρο της προστατευόμενης κεντρικής περιοχής.

Οι σημερινές κυκλοφορικές συνθήκες στις ελληνικές πόλεις προκύπτουν από απουσία πολεοδομικών σχεδιασμών και πολιτικών. Ουσιαστικά οι ελληνικές πόλεις, αναπτύχθηκαν υπολογίζοντας στο αυτοκίνητο και έχουν γίνει πόλεις του αυτοκινήτου. Για να ξαναγίνουν πόλεις για τον άνθρωπο απαιτούνται δραστικές λύσεις που θα αλλάξουν ριζικά τις προτεραιότητες και θα δώσουν έμφαση στο περπάτημα και στο ποδήλατο.

Το ΣΒΑΚ υπηρετεί πάνω από όλα μια πολεοδομική στρατηγική. Υπέρτατος στόχος είναι η πόλη να αναδείξει την ταυτότητά της και να αποτελέσει ένα περιβάλλον κοινωνικά συνεκτικό. Τέσσερις είναι οι βασικές πολεοδομικές στρατηγικές:

Απελευθέρωση του κέντρου από το αυτοκίνητο. Ο σαφής καθορισμός της προστατευόμενης κεντρικής περιοχής είναι πρωτεύουσας σημασίας. Το ΣΒΑΚ θα προτείνει διαμορφώσεις που θα εφαρμοστούν στις εισόδους της ώστε να αποτρέπεται η διείσδυση οχημάτων. Το ΣΒΑΚ θα προτείνει επίσης αυστηρή πολιτική στάθμευσης για τους επισκέπτες, προβλέποντας προνομιακές λύσεις για τους κατοίκους.
2. Σχεδιασμός πολεοδομικών και κυκλοφοριακών πολιτικών αποθάρρυνσης επεκτάσεων της πόλης προς την περιφέρεια.
3. Δημιουργία γειτονιών ήπιας κυκλοφορίας, με όριο ταχύτητας τα 30 χλμ/ώρα.
4. Επιλογή ακτινικών διαδρομών που θα αναπλαστούν για την ενθάρρυνση της χρήσης τους από πεζούς και ποδηλάτες και που θα συνδέουν το κέντρο με τις γειτονικές περιοχές κατοικίας.

Μείωση των ταχυτήτων
1. Με τη δημιουργία γειτονιών ήπιας κυκλοφορίας
2. Με τη διαπλάτυνση πεζοδρομίων σε κεντρικές αρτηρίες. Το έργο αυτό θα συμβάλλει παράλληλα στη μείωση του διερχόμενου από το κέντρο φόρτου.
– Αναβάθμιση των ανοικτών δημόσιων χώρων, γιατί το περπάτημα έχει ανάγκη και από στάσεις. Τυπική τέτοια αναβάθμιση είναι η πεζοδρόμηση περιμετρικών δρόμων πλατειών.
– Αναβάθμιση της υποδομής για περπάτημα εκεί όπου η γενικότερη αισθητική της διαδρομής είναι ευνοϊκή (φυσικό περιβάλλον και αρχιτεκτονική).
– Διαμόρφωση διασταυρώσεων ώστε οι διαβάσεις να έχουν μικρότερο μήκος, να βρίσκονται στην ίδια στάθμη με τα πεζοδρόμια, να είναι εύκολα ορατές από τους οδηγούς, ενώ τα αυτοκίνητα να διέρχονται από τη διασταύρωση με μικρότερη ταχύτητα.
– Σε πόλεις με δημόσια συγκοινωνία, μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δίνεται στους δρόμους προσπέλασης των στάσεων από τους πεζούς.
– Κατάργηση της δυνατότητας στάθμευσης σε μια ακτίνα από κτήρια με μεγάλη επισκεψιμότητα, έτσι ώστε να παραμένει ελεύθερος για τους πεζούς ένας ζωτικός χώρος γύρω τους (π.χ. γύρω από σχολεία).
Σχεδιασμός για ποδήλατο. Το δίκτυο ποδηλάτου

Το ποδήλατο δικαιούται να έχει προσπέλαση κάθε σημείου της πόλης και επομένως να καλύπτει πλήρως την αστική επιφάνεια, καθώς και να δίνει διεξόδους προς εξοχικούς προορισμούς για άσκηση και αναψυχή. 

Σε γενικές γραμμές αποκλειστική υποδομή ποδηλάτου χρειάζεται μόνο εκεί όπου το ποδήλατο απειλείται. Στους δρόμους γειτονιάς, όπου οι ταχύτητες θα είναι χαμηλές (όριο 30 χλμ/ώρα), δεν υπάρχει ανάγκη για καμιά ειδική υποδομή. 

Ως στρατηγικός στόχος λοιπόν δεν είναι ένα ευρύ δίκτυο ποδηλάτου αλλά το ανάποδο: ένα όσο γίνεται πιο περιορισμένο δίκτυο και παράλληλα ευρεία ανάπτυξη περιοχών ήπιας κυκλοφορίας, περιλαμβανομένου και του κέντρου. Το ποδήλατο λοιπόν, μαζί με το περπάτημα και τη δημόσια συγκοινωνία, συνδέονται με την προοπτική ανάπλασης της πόλης στο σύνολό της και το ΣΒΑΚ μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά ως προς αυτό.

Σημείωση: Το θέμα είναι πως μπορεί να προκύψει ορθή κοινωνική συνοχή σε πόλεις χωρίς τοπικά συλλογικά μαζικά ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ όλων των κατοίκων, και όχι ελεγχόμενα από την εκάστοτε δημοτική αρχή, όπως και ποια πολιτισμική ταυτότητα θα αναδειχθεί, όταν όσοι χώροι διαθέτουν αρχαία έχουν περάσει κυρίως στην ιδιωτική εκμετάλλευση.   

Αναφορικά με το πρώτο σκέλος, η πολιτεία είναι απούσα, και οι δήμοι, ( εκάστοτε δήμαρχοι - αιρετοί) για ευνόητους λόγους ευεργετούν ημέτερους κωφεύοντας και παρανομώντας στις αιτήσεις των δημοτών.

Επί δεκαετίες στο δήμο Γλυφάδας ισχύει η ωφέλεια των αυλοκολάκων ημέτερων, ενώ ποτέ δεν υπήρξε μια μαζική τοπική δομή όλων των κατοίκων.

Είναι ένα μοναδικό φαινόμενο το οποίο χρήζει του ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ, και στη συνέχεια θα διαπιστώσουμε την πολιτική μετεξέλιξη των δημάρχων - αιρετών αυτής της πόλης.
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Item Reviewed: Γλυφάδα: Βιώσιμη Πόλη (ΣΒΑΚ) Rating: 5 Reviewed By: Γιάννης Κουρδομένος