ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ >

Η έκβαση του Ελληνικού

Το ζήτημα του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού καθίσταται επί δεκαετίες ένα μείζον ζήτημα το οποίο διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο ακόμα και στην εκλογή κυβερνήσεων, και επί αρκετές τετραετίες πολλές κυβερνήσεις δεν χειρίστηκαν όπως άρμοζε το συγκεκριμένο ζήτημα.

Η αλήθεια είναι γνωστή σε όλους μας, και είναι δεδομένο ότι στο Ελληνικό, όπως και στη Γλυφάδα, σε ολόκληρο το παραθαλάσσιο μέτωπο υπάρχουν αρχαιολογικά ευρήματα και αρχαία, άρα αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας να υπάρχει η αρμοδιότητα του υπουργείου Πολιτισμού.

Σαφώς, οι χειρισμοί από τη πλευρά των αρμοδίων και της πολιτείας δεν προστατεύουν στον βαθμό που απαιτείται όσα αποτελούν την πολιτιστική κληρονομιά ενός λαού, και οι πολιτικές τους είναι εναρμονισμένες με τα κέρδη από τη πλευρά των ιδιωτών. Το γνωρίζετε με τα Αστέρια Γλυφάδας, με την Βουλιαγμένη, κ.α., και τώρα συνέχεια έχει και το Ελληνικό.


Εμείς τονίζουμε ότι η ζημία η οποία θα προκληθεί σε αρχαία, για την κατασκευή ΜΕΤΡΟ από το Ελληνικό έως τη Γλυφάδα, δεν θα καταστεί γνωστή σε κανένα, και δεν μπορούμε να γνωρίζουμε κατά πόσον θα προστατευτούν όσα αρχαία υπάρχουν στην χάραξη για δημιουργία σταθμών ΜΕΤΡΟ. 


Η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του υπουργείου Πολιτισμού και οι αρμόδιες υπηρεσίες του θα κινήσουν τη διαδικασία οριοθέτησης αρχαιολογικού χώρου σε περιοχή που εκτείνεται στους Δήμους Αλίμου και Ελληνικού – Αργυρούπολης.


Το εμβληματικό κτίριο του ανατολικού αεροσταθμού, το συγκρότημα του πρώην Αμερικανικού Κολλεγίου Θηλέων και οι αθλητικές εγκαταστάσεις στον Άγιο Κοσμά περιλαμβάνονται στον κτιριακό πλούτο του παλιού αεροδρομίου που κατέγραψε ομάδα ειδικών του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου.


Ο αναλυτικός κατάλογος πρόκειται να υποβληθεί στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού με αίτημα να κηρυχθούν διατηρητέα, μαζί με αεροσκάφη ιστορικής αξίας που βρίσκονται παροπλισμένα από χρόνια στο Ελληνικό.





Σύμφωνα με τον αναπληρωτή καθηγητή του Πολυτεχνείου  Νίκο Μπελαβίλα ο υδατόπυργος του Ελληνικού σηματοδοτεί την είσοδο της πρώην αμερικανικής βάσης προς την πλευρά της λεωφόρου Βουλιαγμένης. Κατασκευάστηκε στη δεκαετία του 1970 και χαρακτηρίζεται τυπικό δείγμα αρχιτεκτονικής βιομηχανικών δικτύων.

Το συγκρότημα του ανατολικού αεροσταθμού σχεδιάστηκε μεταξύ 1959-1963 από τον Φινλανδό Εερο Σααρίνεν, από τους σπουδαιότερους αρχιτέκτονες του μοντέρνου κινήματος του 20ού αιώνα.Κατασκευάστηκε από προτεταμένο εμφανές σκυρόδεμα, που εξασφαλίζει στο κτίριο μεγάλα ανοίγματα και του δίνει ανάλαφρη όψη.

Έχει κηρυχθεί διατηρητέο μνημείο με υπουργική απόφαση του 2006. Τρία χρόνια αργότερα ακολούθησε ανάλογη απόφαση για τα μεταλλικά υπόστεγα της Πολεμικής Αεροπορίας, που προτείνεται να αξιοποιηθούν για τη δημιουργία αεροπορικού μουσείου.
Στον χώρο του παλιού αεροδρομίου υπάρχουν και άλλα σημαντικά κτίρια που είναι χωρίς θεσμική προστασία:
Η αίθουσα αφίξεων-αναχωρήσεων στον δυτικό αεροσταθμό ήταν ο αρχικός πυρήνας του αεροδρομίου, η οποία κατασκευάστηκε σε μια εποχή που προϊστάμενος της αρχιτεκτονικής του υπηρεσίας ήταν ο μετέπειτα καθηγητής του Πολυτεχνείου, Θουκυδίδης Βαλεντής, από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές του μοντερνισμού στη χώρα μας.
Το υπόστεγο της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, έργο του 1931, είναι το παλιότερο στον χώρο του αεροδρομίου.Είναι μεταλλικό και κατασκευάστηκε στην Κέρκυρα για τις ανάγκες των υδροπλάνων.Λειτούργησε στο νησί στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και το 1949 αποσυναρμολογήθηκε και μεταφέρθηκε στο Ελληνικό, με πρωτοβουλία του Στ. Ζώτου, ιδρυτή της Πολιτικής Αεροπορίας στην Ελλάδα.
Η «Παγόδα» είναι η μεταλλική αποθήκη κοντά στο αμαξοστάσιο των λεωφορείων. Κατασκευάστηκε από τους Αγγλους στη διάρκεια του πολέμου.
Οι πύργοι ελέγχου είναι τα πιο εμβληματικά τοπόσημα και στεγάζουν ώς σήμερα τις υπηρεσίες του FIR Αθηνών, που προβλέπεται να παραμείνει στον χώρο για 15 χρόνια μετά την κύρωση της σύμβασης.Ο πρώτος κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1960 και ο δεύτερος τη δεκαετία του 1990.
Το συγκρότημα του πρώην Αμερικανικού Κολλεγίου Θηλέων, που κατασκευάστηκε το 1932 σε χώρο προς την πλευρά της Γλυφάδας. Λόγω του θορύβου το σχολείο μεταφέρθηκε το 1965 στην Αγία Παρασκευή και τα πέντε κτίρια στεγάζουν τις υπηρεσίες της ΥΠΑ.
Μέσα στον χώρο του παλιού αεροδρομίου βρίσκονται σταθμευμένα έξι (6) αεροσκάφη διαφόρων τύπων που έχουν πάψει να «πετούν» από πολλά χρόνια και τα συντηρεί το Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων της Ολυμπιακής Αεροπορίας που διαθέτει μια συλλογή με περισσότερα από 20.000 αντικείμενα με μεγάλη ιστορική αξία για την πολιτική αεροπορία.
Όσων αφορά τις επιθέσεις από τη πλευρά των αντιπολιτευομένων, οι οποίοι ομιλούν για την ανάπτυξη των 60 - 70 χιλ. θέσεων εργασίας, οι οποίες ακόμα και να καλυφθούν στο σύνολό τους δεν καλύπτουν ούτε το 7% της ανεργίας στη χώρα μας.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της EUROSTAT το 26% των νέων είναι άνεργοι, ενώ η συνολική ανεργία στη χώρα μας βρίσκεται στο 23,3 %, άρα έχουμε 1.115.443 εκ. εγγεγραμμένους ανέργους, ( το πραγματικό ποσοστό είναι μεγαλύτερο ) και με τις 60 - 70 χιλ. θέσεις εργασίας τις οποίες επικαλούνται η ανεργία θα ανέρχεται σε 1.045.443 ανέργους, το οποίο σημαίνει κυριολεκτικά κανιβαλισμό. ( Παιδιά δεν λύνονται σε αυτή τη βάση τα προβλήματα του συνόλου, και οι καπιταλιστικές πολιτικές γνωρίζουμε συνολικά ότι αποτελούν κανιβαλισμό. Χρειάζονται άμεσες και μαζικού χαρακτήρα πολιτικές για την κάλυψη του συνόλου.)

Χρειάζεται να αμβλυνθούν όσα αποτελούσαν και αποτελούν προπύργιο των καπιταλιστικών κομμάτων, με χάραξη πολιτικών για ενίσχυση της δημιουργίας μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, δημόσιων και δημοτικών δομών, και να σταματήσει η καραμέλα της ανάπτυξης από τη πλευρά ολιγαρχών, διότι δεν καλύπτεται το σύνολο, και δεν πρόκειται να καλυφθεί με όσες παραχωρήσεις και να γίνουν υπέρ του κεφαλαίου. ( Τουλάχιστον εμείς έχουμε τα δεδομένα πέντε δεκαετιών, καθώς και της αδράνειας από τη πλευρά των εκάστοτε καρεκλοκένταυρων να καλύψουν δίκαια το σύνολο για την ευημερία που αρμόζει στο κοινωνικό σύνολο.)
Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού επισημαίνει τα ακόλουθα έπειτα από τις συστηματικές επιθέσεις από τη πλευρά της αντιπολιτεύσεως.

Για την πρόταση κήρυξης - οριοθέτησης αρχαιολογικού χώρου

Η πρόταση κήρυξης - οριοθέτησης αρχαιολογικού χώρου αφορά σε μία ευρύτερη περιοχή στους Δήμους Αλίμου και Ελληνικού - Αργυρούπολης, περιλαμβάνοντας τμήμα της επένδυσης στο Ελληνικό και όχι ολόκληρη την επένδυση, όπως ανακριβώς αναφέρεται στα δημοσιεύματα.

Στο σύνολο της περιοχής αυτής έχουν ανασκαφεί στο παρελθόν και υπάρχουν ορατές αρχαιότητες, που ανήκουν στους αρχαίους Δήμους Αλιμούντος και Ευωνύμου.

Η πρόταση περιλαμβάνει εκτάσεις των συνεκτικών πολεοδομικών ιστών των σύγχρονων δήμων Αλίμου και Ελληνικού - Αργυρούπολης και εκτείνεται σε τμήμα της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού. Κριτήριο για τον καθορισμό ορίων είναι η αρχαιολογική έρευνα πεδίου και οι αρχαιότητες που έχουν εντοπιστεί.

Η μόνη υποχρέωση που προκύπτει από την κήρυξη είναι ότι τα έργα που εκτελούνται στην περιοχή που οριοθετείται, πρέπει να εγκρίνονται από το Υπουργείο Πολιτισμού, μετά από γνώμη του αρμόδιου Συμβουλίου, και να παρακολουθούνται από την αρχαιολογική υπηρεσία. Πρόκειται για συνήθεις όρους που ούτως ή άλλως τίθενται σε περιοχές όπου έχουν εντοπιστεί ή είναι ορατές αρχαιότητες, όπως στη συγκεκριμένη.

Οι συγκεκριμένοι όροι ήδη έχουν τεθεί σε έργα που έχουν εκτελεστεί στην προς κήρυξη περιοχή, συμπεριλαμβανομένης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, στην οποία κατά την υλοποίηση τεχνικών έργων μετά την μετεγκατάσταση του αεροδρομίου εντοπίστηκαν αρχαία (π.χ. αμαξοστάσιο ΤΡΑΜ).

Μάλιστα, στις περιοχές που πρόκειται να καλύψουν χωρικά σχέδια, όπως το σχέδιο χωρικής ανάπτυξης που προβλέπεται για την επένδυση του Ελληνικού, σύμφωνα με τη νομοθεσία προηγείται η κήρυξη αρχαιολογικών χώρων, εφόσον υπάρχουν ανάλογα αρχαιολογικά δεδομένα, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Συνεπώς, η κήρυξη - οριοθέτηση αρχαιολογικού χώρου δεν προκαλεί κανένα πρόβλημα στην εξέλιξη της επένδυσης του Ελληνικού ούτε στρέφεται ενάντιά της. Απλά επισημαίνει και γνωστοποιεί με θεσμικό τρόπο ότι στην ευρύτερη περιοχή έχουν εντοπιστεί και υπάρχουν ορατές αρχαιότητες, συνεπώς θα πρέπει να τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες του αρχαιολογικού νόμου, που ισχύουν σε όλα τα μεγάλα και μικρά έργα σε ανάλογες περιπτώσεις.

Για την πρόταση χαρακτηρισμού νεότερων μνημείων

Όσον αφορά στα νεότερα μνημεία, ήδη στο παρελθόν έχουν γίνει χαρακτηρισμοί τεσσάρων κτηρίων στην περιοχή του Ελληνικού, συγκεκριμένα ο σταθμός του ανατολικού αεροδρομίου του αρχιτέκτονα Σάαρινεν και τρία υπόστεγα.

Πιο πρόσφατα, το εργαστήριο αστικού περιβάλλοντος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κατέθεσε στο Υπουργείο Πολιτισμού έκθεση - αίτηση, στην οποία τεκμηριώνεται η μεγάλη ιστορική, αρχιτεκτονική και τεχνική αξία κτιρίων, εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, που διατηρούνται στους χώρους του πρώην αεροδρομίου, τα οποία το ΕΜΠ ζήτησε να χαρακτηριστούν ως μνημεία, πρόταση που έχει υιοθετηθεί και από το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών (ICOMOS).

Την πρόταση αυτή οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού οφείλουν να επεξεργαστούν και να αντιμετωπίσουν, σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπει ο αρχαιολογικός νόμος και οι οποίες ακολουθήθηκαν.

Στα δημοσιεύματα γίνεται αναφορά σε σειρά κτηρίων, με βάση προκαταρκτική πρόταση της περιφερειακής υπηρεσίας νεότερων μνημείων του Υπουργείου που ασκεί τον επιτόπιο έλεγχο στην περιοχή προς την αρμόδια διεύθυνση της κεντρικής υπηρεσίας του Υπουργείου. Αποκρύπτεται, όμως, από τα δημοσιεύματα ότι η εν λόγω διεύθυνση σύμφωνα με την προβλεπόμενη από τον νόμο διαδικασία έχει ήδη αποστείλει την τελική εισήγησή της προς τους ενδιαφερόμενους φορείς για χαρακτηρισμό ή μη μόνο των εξής κτηρίων: (α) του κελύφους του αρχικού κτηρίου του δυτικού αεροσταθμού (αίθουσα αφίξεων – αναχωρήσεων εξωτερικού), (β) του παλαιού πύργου ελέγχου του αεροσταθμού, (γ) του αγγλικού υπόστεγου (Παγόδα) και (δ) του αρχικού πυρήνα του συγκροτήματος του πρώην αμερικανικού κολλεγίου Αθηνών (νυν κτήρια ΥΠΑ).

Σε αντίθεση με όσους καταστροφολογούν ότι η πολιτιστική κληρονομιά «διώχνει τις επενδύσεις», πάγια θέση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού είναι ότι η θεσμική και φυσική προστασία και ανάδειξη του πολιτιστικού αποθέματος της χώρας μπορούν και πρέπει να συνυπάρξουν με τη σύγχρονη ζωή και την ανάπτυξη, διασφαλίζοντας βιωσιμότητα και αειφορία.

Ο θόρυβος που έχει προκληθεί από τα δημοσιεύματα γύρω από το Ελληνικό οφείλεται σε κύκλους που, θολώνοντας τα γεγονότα, επιδιώκουν να προκαλέσουν προβλήματα στην Κυβέρνηση.

Οι εξελίξεις για μία ακόμα φορά θα τους διαψεύσουν.

Και η πολιτιστική κληρονομιά θα προστατευτεί και θα αναδειχτεί και η επένδυση στο Ελληνικό θα προχωρήσει απρόσκοπτα, αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που προσφέρει ο πολιτισμός και εν τέλει κερδίζοντας προστιθέμενη αξία».
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Item Reviewed: Η έκβαση του Ελληνικού Rating: 5 Reviewed By: Γιάννης Κουρδομένος