ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ >

Γλυφάδα: Αντί τηλεματικής και οθονών στα λεωφορεία οι πολίτες αξιώνουν πύκνωση των δρομολογίων

Ψηφιακό σύστημα πληροφόρησης αποκτούν από τον ερχόμενο Απρίλιο 2.000 λεωφορεία και τρόλεϊ της Αθήνας, και ήδη πιλοτικά έχουν τοποθετηθεί οθόνες σε ορισμένα λεωφορεία και των γραμμών της Γλυφάδας, αν και κανείς από τους επιβάτες δεν κοιτάζει τις πληροφορίες των οθονών.

Το έργο της τηλεματικής που σχεδιάζεται για παραπάνω από δύο δεκαετίες ανεπιτυχώς, και επαναπροκηρύχθηκε το 2012, παραδίδεται, σύμφωνα με την ειδική γραμματεία ΣΔΙΤ του υπουργείου Ανάπτυξης, την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου και θα περιλαμβάνει 1.000 ηλεκτρονικές στάσεις σε όλη την Αθήνα.

Η τηλεματική αποδίδει όταν και όπου υπάρχει πλήρης κάλυψη, και δεδομένου ό, τι σε 7.000 χιλ. στάσεις δεν θα υπάρχει τηλεματική, από τις 8.000 χιλ. υφιστάμενες, το όλο εγχείρημα θα είναι ελλιπές, και θα απαιτηθούν πολλά εκατομμύρια για την πλήρη οργάνωση όλων των στάσεων με τηλεματική, τα οποία θα μπορούσαν να διατεθούν για θέσεις εργασίας ( οδηγούς ) αγορά νέων λεωφορείων, και πύκνωση των ήδη υφιστάμενων δρομολογίων. 

Σαφώς η τηλεματική αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για τις διοικήσεις, και τον έλεγχο ( μεγάλο αδερφό ) των υπαλλήλων, όπως και της κινητικότητας, όμως οι συμπολίτες μας στην Γλυφάδα αξιώνουν πυκνότερα δρομολόγια τις ώρες αιχμής, ( πρωί και μεσημέρι ) ειδικότερα από την στάση μετρό του Ελληνικού προς Τερψιθέα και Γλυφάδα, και το αντίστροφο. 

Επίσης, οφείλουμε να αναφέρουμε ό, τι η δημοτική συγκοινωνία του δήμου Γλυφάδας, η οποία εκτελεί την γραμμή μετρό Ελληνικού - Τερψιθέα δεν έχει άδεια στάσεων και αποβίβασης στις στάσεις του ΟΑΣΑ, άρα οι επιβάτες αγανακτούν δεδομένου ό, τι υποχρεούνται να κατέβουν στον Άγιο Τρύφωνα χωρίς στάση από το μετρό του Ελληνικού.

Τα «ευφυή» σημεία αναμονής θα δίνουν πληροφορίες για τα δρομολόγια με μεγάλη ακρίβεια, ενώ συγχρόνως θα τοποθετηθούν ψηφιακές οθόνες μέσα στα οχήματα, πίσω από τη θέση του οδηγού με ανάλογο περιεχόμενο. 

Μέσω ειδικής εφαρμογής η οποία θα διατεθεί δωρεάν στο κοινό, ο επιβάτης θα μπορεί μέσω κινητού ή tablet να έχει σε πραγματικό χρόνο διάφορες πληροφορίες για τις αστικές συγκοινωνίες προσαρμοσμένες στις εκάστοτε ανάγκες για τη μετακίνησή του.

Η ενημέρωση θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο για την ώρα άφιξης του λεωφορείου σε οποιαδήποτε στάση, κάτι που σημαίνει ότι ο επιβάτης θα μπορεί να ενημερώνεται για τα δρομολόγια χωρίς να είναι στη στάση αλλά από το σπίτι ή το γραφείο του. 

Το σύστημα θα έχει και αμφίδρομη ενημέρωση. Οι χρήστες θα μπορούν να το «βομβαρδίζουν» με στοιχεία, αφού θα έχουν την δυνατότητα να επικοινωνούν με τον ΟΑΣΑ και να αναφέρουν τυχόν αποκλίσεις δρομολογίων σε πρώτη φάση τηλεφωνικά και αργότερα πιθανότατα με τη μορφή κάποιου application.

Το κυριότερο όμως σημείο του νέου συστήματος είναι ότι το σύστημα της τηλεματικής δεν θα είναι στατικό. Θα «εκπαιδεύεται» καθημερινά με βάση τα ιστορικά δεδομένα κάθε δρομολογίου ώστε σταδιακά να μπορεί να τελειοποιηθεί και να αποτελέσει ένα χρήσιμο και αξιόπιστο εργαλείο που θα συμβάλει στην αναθεώρηση των δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών ώστε να εξυπηρετείται αποτελεσματικότερα το επιβατικό κοινό. Οφέλη όμως προκύπτουν και για τον ΟΑΣΑ.

Το δίκτυο της τηλεματικής δίνει τη δυνατότητα στον Οργανισμό να αποκτήσει ένα σύγχρονο σύστημα παρακολούθησης του στόλου του αφού μέσω του κέντρου ελέγχου θα μπορεί να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή πού βρίσκονται τα οχήματα. Αυτό θα τον βοηθήσει να αποκτήσει μεγαλύτερο έλεγχο, καθώς πολλοί οδηγοί «κλέβουν» δρομολόγια ειδικά στις τελευταίες βάρδιες, ή καθυστερούν σκοπίμως στις αφετηρίες, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κενά στο μεταφορικό έργο και ο κόσμος να μην εμπιστεύεται τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Το κατά πόσο θα αυξηθεί η χρήση των ΜΜΜ με την επιβολή ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα διαπιστωθεί στην πράξη, δεδομένου ό, τι μπορεί να έχει και το αντίθετο αποτέλεσμα στο Ν.Αττικής.

Το έργο της τηλεματικής που έχει αναλάβει η κοινοπραξία Intrasoft-Intrakat χαρακτηρίζεται το πιο χρηστικό έργο σύμπραξης ιδιωτικού δημόσιου τομέα που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας. Μαζί με το ηλεκτρονικό εισιτήριο που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία μέχρι τα τέλη του χρόνου και αποτελεί συμπληρωματικό έργο, οι αστικές συγκοινωνίες αποκτούν ένα σύγχρονο πρόσωπο, το οποίο προβλέπεται να αναθερμάνει τη σχέση τους με το επιβατικό κοινό, να αυξήσει τη χρήση των ΜΜΜ, αλλά και να αντιμετωπίσει τη μάστιγα της εισιτηριοδιαφυγής.

Το σύστημα της τηλεματικής θα κοστίσει 20 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει 12ετή λειτουργία από τον ανάδοχο, κάτι που σημαίνει ότι για όλο αυτό το διάστημα θα είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία και την αξιοπιστία του συστήματος. Ο ιδιώτης χρηματοδοτεί το έργο με ίδια χρηματοδότηση 6 εκατ. ευρώ.

Το υπόλοιπο θα καλυφθεί με πόρους από το ΕΣΠΑ ύψους 5,3 εκατ. ευρώ και επιπλέον 7 εκατ. ευρώ με τραπεζική χρηματοδότηση από την Εθνική Τράπεζα. Σύμφωνα με τον κ. Μπάμπη Καλλή, γενικό διευθυντή της Intrakat, κορμός του έργου είναι τα κέντρα εποπτείας και διαχείρισης του συστήματος που θα βρίσκονται στα κεντρικά γραφεία του ΟΑΣΑ, στο αμαξοστάσιο της Πέτρου Ράλλη και σε όλα τα υπόλοιπα αμαξοστάσια θερμικών και ηλεκτρικών λεωφορείων.

«Τόσο τα οχήματα όσο και οι έξυπνες στάσεις επικοινωνούν με τα κέντρα μέσω ασύρματης ευρυζωνικής σύνδεσης. Μέσω της συλλογής και ανάλυσης των δεδομένων, το σύστημα παρέχει ανά πάσα στιγμή στα στελέχη του ΟΑΣΑ, πολύτιμη πληροφορία για το εκτελούμενο συγκοινωνιακό έργο.

Για παράδειγμα, έχουν τη δυνατότητα να εντοπίσουν και να επιλύσουν άμεσα προβλήματα, όπως ξαφνική αύξηση της επιβατικής κίνησης σε κάποιο δρομολόγιο, τροποποιήσεις δρομολογίων και ανακοινώσεις, οι οποίες επικοινωνούνται απευθείας στο επιβατικό κοινό. Επιπλέον, έχουν στη διάθεσή τους ουσιαστικές αναφορές για τη σωστή αξιολόγηση και βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω της τροφοδότησης του συστήματος με πληροφορίες-αναφορές των επιβατών».

Ωστόσο, η τηλεματική θα καλύψει μόνο 1.000 από τις συνολικά 8.000 στάσεις του Λεκανοπεδίου. «Η επιλογή των 1.000 "έξυπνων" στάσεων έγινε από ομάδα συγκοινωνιολόγων του ΟΑΣΑ με τα εξής κριτήρια: την κάλυψη όλων των δήμων της Αττικής και την επιλογή στάσεων με μεγάλη επιβατική κίνηση και αριθμό διερχόμενων δρομολογίων.

Παράλληλα, επελέγησαν στάσεις με στοιχειώδεις υποδομές για την τοποθέτηση του ειδικού εξοπλισμού "έξυπνης" στάσης (π.χ. στέγαστρο, κατάλληλο πεζοδρόμιο, ύπαρξη δικτύου ηλεκτροδότησης κ.ά.)». 

Πόσο αξιόπιστες όμως μπορεί να είναι οι πληροφορίες ενός νέου συστήματος το οποίο εδώ και 1,5 χρόνο δοκιμάζεται πιλοτικά στη γραμμή 224 που εκτελεί το δρομολόγιο Δικαστήρια -Καισαριανή; «Οπως σε κάθε νέο σύστημα, είναι πιθανό να παρατηρηθούν διάφορες "παιδικές ασθένειες" κατά την αρχική φάση λειτουργίας του. Γενικά η τεχνολογία του συστήματος καθώς και ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται είναι επαρκώς ελεγμένα και αξιόπιστα και θεωρείται μικρή η πιθανότητα εμφάνισης σοβαρών δυσλειτουργιών», υποστηρίζουν από τον ανάδοχο.

Ο τελευταίος έχει έναν πρόσθετο λόγο να θέσει σε λειτουργία ένα αξιόπιστο δίκτυο τηλεματικής, καθώς θα είναι υπεύθυνος αλλά και υπόλογος του συστήματος για όλη τη διάρκεια της σύμβασης και θα αμείβεται με τις λεγόμενες «πληρωμές διαθεσιμότητας». Οι πληρωμές αυτές είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με σειρά δεικτών απόδοσης που ελέγχουν την ομαλή λειτουργία του έργου. Αν, για παράδειγμα, το σύστημα αστοχήσει σε ποσοστό 10%, τότε αμοιβή του αναδόχου, που είναι προκαθορισμένη για κάθε μήνα, θα μειώνεται αντίστοιχα.

«Η αμοιβή θα ελέγχει αν το έργο πληροί όλα τα λειτουργικά χαρακτηριστικά», επισημαίνει ο κ. Μαντζούφας, τονίζοντας ότι το 2014, το 85% της ευρωπαϊκής αγοράς ΣΔΙΤ έγινε με πληρωμές διαθεσιμότητας σε μια σειρά από κρίσιμους τομείς όπως σχολεία, δικαστικά μέγαρα, νοσοκομεία και άλλες κοινωνικές υποδομές όπου δεν υπάρχουν τέλη χρήσης όπως είναι τα διόδια.
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Item Reviewed: Γλυφάδα: Αντί τηλεματικής και οθονών στα λεωφορεία οι πολίτες αξιώνουν πύκνωση των δρομολογίων Rating: 5 Reviewed By: Γιάννης Κουρδομένος