ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ >

Συνέντευξη με τον Στέλιο Κεχαγιόγλου, μέλος της επιτροπής πολιτών ενημέρωσης για τον LNG

Στις 13 Απριλίου  πραγματοποιήθηκε  συνάντηση για την ενημέρωση των πολιτών στην Αλεξανδρούπολη για τον LNG. 

Το υβριδικό σύστημα που θα αεριοποιεί το LNG παίρνεται από την θάλασσα και κατόπιν υπερχλωριώσεως για να σκοτωθούν οι μικροοργανισμοί, ξαναδιοχετεύεται στην θάλασσα. Στα παραπροϊόντα της χλωρίωσης υπάρχουν και οργανικά φορτία, τα οποία είναι πολύ ποιο επικίνδυνα αφού τα παραπροιόντα της χλωρίωσης προκαλούν περισσότερες βλάβες και είναι τοξικότατα για τους οργανισμούς.

Τα παραπροϊόντα της χλωρίωσης όταν χρησιμοποιείται υποχλωριωδες νάτριο (NaOCl) σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι καρκινογόνα. 



Συνέντευξη με τον Στέλιο Κεχαγιόγλου, μέλος της επιτροπής πολιτών ενημέρωσης για τον LNG

Ο κ. Στέλιος Κεγαχιόγλου, ελεύθερος επαγγελματίας και πρώην πρόεδρος της Κοινωφελούς Δημοτικής Επιχείρησης Σαμοθράκης, παραχώρησε συνέντευξη στο alexpoli.gr σχετικά με το θέμα του LNG. 

Ο ίδιος είναι μέλος της επιτροπής πολιτών που ζητούν ενημέρωση για τον LNG. Υπογράμμισε την ανάγκη της ενεργοποίησης περισσότερων πολιτών για το πολύ σοβαρό αυτό θέμα. Επισήμανε πως είναι κρίσιμο να υπάρξουν συνειδητοποιημένοι ενεργοί πολίτες, ώστε όλοι μαζί να έχουν τη δύναμη και να μπορούν να ελέγχουν τους ασυνείδητους άρχοντες, όπως είπε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, πρότεινε όταν θα διεξαχθεί η ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Αλεξανδρούπολης να συμμετάσχουν και οι δημοτικοί σύμβουλοι της Σαμοθράκης, αφού το θέμα αφορά την ευρύτερη περιοχή.

-Πως προέκυψε η απόφαση για σύσταση επιτροπής πολιτών ενημέρωσης για τον τερματικό σταθμό LNG;

Η κλιμακούμενες αντιδράσεις κυρίως από τους Αλιείς και οι συνεχείς αναφορές για την πλωτή εξέδρα του LNG από τοπικά μέσα μεταξύ των οποίων και το alexpoli.gr, κινητοποίησε ενεργούς πολίτες, με τελικό αποτέλεσμα την συλλογή υπογραφών. Το αίτημα προς το Δημοτικό Συμβούλιο είναι η διεξαγωγή μιας ειδικής συνεδρίασης με σκοπό την επι πλέον ενημέρωση για ένα έργο που από ότι φαίνεται είναι πλέον “ώριμο” για την υλοποίηση του, μια και πέρα από την αδειοδότησή του υπάρχει και σαφής πίεση από την Αμερική για την μεταφορά και την προμήθεια σχιστολιθικού αερίου στις αγορές της Ευρώπης. Στην πρώτη άτυπη συγκέντρωση όλων όσων είχαν υπογράψει το συγκεκριμένο αίτημα, αποφασίσθηκε η σύσταση μίας 7μελούς επιτροπής με σκοπό τον συντονισμό της όλης προσπάθειας και την ενδεδειγμένη διαδικασία ενημέρωσης των πολιτών.

-Ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης έχει δηλώσει ότι το θέμα αυτό είχε προκύψει το 2012 και τότε δεν αντέδρασε κανένας. Θεωρεί ότι πίσω από τις αντιδράσεις υπάρχουν άλλοι σκοποί. Τι απαντάτε σε αυτό;

Ο κ. Λαμπάκης αναφέρεται σε μια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου τον Φεβρουάριο του 2012, όπου σύμφωνα με τον ίδιο η συνεδρίαση εκείνη δεν αφορούσε την γνωμοδότηση των Περιβαλλοντικών Όρων, αλλά μόνο τη δυνατότητα διέλευσης του αγωγού από την αιγιαλίτιδα ζώνη. Μάλιστα καθησύχαζε τους δημοτικούς συμβούλους ώστε να μην αγωνιούν πως τελειώνουν όλα σε μια συνεδρίαση, υπό τον φόβο μήπως πάρουν μια λανθασμένη απόφαση!

Την ίδια δέσμευση είχε αναλάβει και ο κ. Σιφναίος (διευθυντής ανάπτυξης του ομίλου Κοπελούζου και της εταιρείας GasTrade ΑΕ), ο οποίος διαβεβαίωνε στην ίδια συνεδρίαση, πως θα υπάρξουν τουλάχιστον άλλες δύο συναντήσεις για το θέμα!

Ανάλογη δέσμευση είχε υποσχεθεί και για τη χρήση “κλειστού κυκλώματος” όσο αφορά την λειτουργία του συστήματος αεριοποίησης, ώστε να μην υπάρχει καμία επιβάρυνση στο θαλάσσιο περιβάλλον και την ιχθυοπανίδα! Ανταυτού στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων η οποία κατατέθηκε προς έγκριση λίγους μήνες μετά στο Περιφερειακό Συμβούλιο, το σύστημα που παρουσιάστηκε περιελάμβανε και ανοιχτό κύκλωμα, δηλαδή χρήση και επεξεργασία εκατομμυρίων τόνων θαλασσινού νερού (μια σαφώς οικονομικότερη λύση για την εταιρεία).

Το γεγονός αυτό αποσιωπάτε από πλευράς του κυρίου Δημάρχου, όπως και η αναφορά σε συγκεκριμένα αντισταθμιστικά οφέλη για την περιοχή τα οποία και είχε υποσχεθεί η ίδια η εταιρεία!!! Ένα επιπλέον στοιχείο το οποίο εντείνει τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς μας για το έργο, είναι και οι ανά τον κόσμο αντιδράσεις που υπάρχουν για αντίστοιχες εγκαταστάσεις με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση της γειτονικής μας Καβάλας. Εκεί το 2014, σύσσωμη η τοπική κοινωνία μαζί με όλους τους φορείς και τον πολιτικό κόσμο και με μπροστάρισσα την δήμαρχο της Καβάλας, κινητοποιήθηκαν με έντονα συλλαλητήρια και κατάφεραν να ακυρώσουν ανάλογο έργο που σχεδίαζε η Δ.Ε.Π.Α. (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου)!

-Έχει σχολιαστεί ότι στην επιτροπή αυτή υπάρχει έντονη η παρουσία μιας συγκεκριμένης δημοτικής παράταξης. Θεωρείτε ότι αυτό θα βοηθήσει στο να αναδειχθεί το θέμα του LNG και να υπάρξει ευρεία συζήτηση σε τοπικό επίπεδο;

Είναι γεγονός πως ανάλογο αίτημα με το δικό μας, έχει κατατεθεί πρόσφατα και από την δημοτική παράταξη ΑΝΑ.Σ.Α. Το αίτημα αυτό το οποίο ζητούσε περαιτέρω ενημέρωση για το έργο απορρίφθηκε από την δημοτική αρχή. Εδώ οφείλουμε να επισημάνουμε πως η συγκεκριμένη δημοτική παράταξη στον τρίτο μόλις μήνα της παρουσίας της στο Δημοτικό Συμβούλιο, διοργάνωσε μια ιδιαίτερα πετυχημένη ημερίδα ενημέρωσης (12/2014) για τον τερματικό σταθμό του LNG στην θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης! Ανάμεσα στους ομιλητές αυτής της εκδήλωσης ήταν και δύο διακεκριμένοι επιστήμονες, βασικοί πρωταγωνιστές στην κινητοποίηση ενημέρωσης που είχε γίνει για την περίπτωση της Καβάλας! Τα συμπεράσματα αυτής της ημερίδας, οδήγησαν μάλιστα και την ίδια την Οικολογική Εταιρεία Έβρου να συντάξει σχετικό έγγραφο, στο οποίο αποτυπώνονται οι έντονες επιφυλάξεις της για αρκετές πτυχές της συγκεκριμένης εγκατάστασης. Το έγγραφο αυτό κοινοποιήθηκε πριν από ένα χρόνο τόσο στον κ.Λαμπάκη όσο και στο αρμόδιο υπουργείο.

-Μέχρι τώρα εκτός από τους αλιείς, δεν έχουμε δει ιδιαίτερες αντιδράσεις στο θέμα αυτό από άλλες κοινωνικές ομάδες. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

Πέρα από τους αλιείς, τόσο η Οικολογική Εταιρεία όσο και κάποιοι άνθρωποι του τουρισμού έχουν ήδη εκδηλώσει τις ανησυχίες τους για το έργο. Εκπρόσωποι μάλιστα όλων αυτών συμμετέχουν στο συντονιστικό όργανο. Αυτός είναι εξάλλου και ο λόγος της συμμετοχής μου σε αυτή την επιτροπή, με την ιδιότητα μου δηλαδή ως πρώην Πρόεδρος της Κοινωφελούς Δημοτικής Επιχείρησης Σαμοθράκης. Η έλλειψη πλήρους ενημέρωσης για το θέμα εξηγεί ως ένα σημείο το γεγονός πως και οι υπόλοιπες κοινωνικές και επαγγελματικές ομάδες της περιοχής δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη για την εγκατάσταση.

Θυμίζω τέλος, πως ήδη αντιδράσεις για το έργο αυτό υπάρχουν ακόμη και από την περιοχή της Καβάλας, μια και σχετικό ερώτημα προς το Δημοτικό μας Συμβούλιο έχει κατατεθεί από δικηγόρο της εκεί περιοχής, ο οποίος ανησυχεί βάσιμα για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η εγκατάσταση η δικιά μας στον γειτονικό κόλπο της Καβάλας.

-Ποια θα είναι τα επόμενα βήματα της επιτροπής;

Το πρώτο βήμα θα είναι η συμμετοχή μας στο Δημοτικό Συμβούλιο που έχουμε ζητήσει από την δημοτική αρχή, με σκοπό να ενημερωθούμε αλλά και να θέσουμε τα ερωτήματά μας προς τους αρμόδιους παράγοντες κυρίως της εταιρείας που έχει και την άδεια λειτουργίας του έργου. Σε δεύτερο χρόνο μια και με μεγάλη έκπληξη διαβάσαμε ένα πρόσφατο δελτίο τύπου του δημάρχου, θα επιδιώξουμε επικοινωνία με τον αρμόδιο Υπουργό. Σε αυτό το δελτίο γίνεται αναφορά πως σε πρόσφατη συνάντηση του κ.Λαμπάκη με τον Υπουργό τον κ.Σκουρλέτη, συμφωνήθηκε από τις δύο πλευρές πως υπάρχει πλήρη ενημέρωση και συγκατάθεση της τοπικής κοινωνίας για την εγκατάσταση! Με δεδομένη την αντίδραση, τόσο Αλιέων μέσω των συνδικαλιστικών τους οργάνων όσο και μίας τουλάχιστον Δημοτικής παράταξης για τον τερματικό σταθμό του LNG στην Αλεξανδρούπολη, το συγκεκριμένο δελτίο τύπου μας γεννά πλήθως ερωτημάτων και μας αναγκάζει να καθορίσουμε και την γενικότερη στάση μας για το θέμα.

-Θα ήθελα να αναφέρετε τους βασικούς λόγους πάνω στους οποίους υπάρχουν διαφωνίες για τον LNG. Ποιες πιστεύετε ότι θα είναι οι βασικότερες αρνητικές επιπτώσεις;

Καταρχήν από την ενημέρωση την οποία ζητάμε να έχουμε, θα αναδειχθούν τόσο τα θετικά όσο και τα αρνητικά στοιχεία της επένδυσης για την ευρύτερη περιοχή. Το μόνο που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής ως όφελος για την Αλεξανδρούπολη, είναι οι 100 περίπου θέσεις εργασίας. Από προσωπική μου επικοινωνία με φίλο ναυτικό (στην διάθεσή σας τα πλήρη στοιχεία του) ο οποίος εργάζεται σε πλοίο που μεταφέρει το LNG σε ανάλογους τερματικούς σταθμούς ανά τον κόσμο, ενημερώθηκα πως οι εργαζόμενοι σε τέτοιες μονάδες είναι εξειδικευμένο προσωπικό και μάλιστα από άλλες χώρες. 

Σε αντίθεση μια ενδεχόμενη επίπτωση στο θαλάσσιο περιβάλλον της περιοχής και την ιχθυοπανίδα της, όπως μάλιστα και η ίδια η εταιρεία επεσήμανε, σε συνδυασμό με τα αλιευτικά πεδία που δεσμεύονται, μπορούν να οδηγήσουν σε απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας από τον χώρο της Αλιείας και μόνο. Εξάλλου μετά μέχρι στιγμής δεδομένα, η περιοχή μας δεν θα μπορεί να έχει φυσικό αέριο αν και θα προσφέρει τον θαλάσσιο και τον χερσαίο της χώρο, το οποίο αέριο απλώς θα διέρχεται με τελικό προορισμό την Ευρωπαϊκή αγορά.

-Είστε απόλυτα κατά του έργου ή πιστεύετε ότι αν υπάρξουν κάποιες εγγυήσεις ή και αλλαγές στον σχεδιασμό του, θα μπορούσε να γίνει;

Από την πρώτη μας συνάντηση ως απλοί πολίτες μέχρι και την πρόσφατη συνέντευξη τύπου που δώσαμε ως συντονιστικό όργανο, δηλώσαμε με τον πλέον ρητό και κατηγορηματικό τρόπο πως δεν είμαστε απόλυτα ΚΑΤΑ του συγκεκριμένου έργου, πόσο μάλιστα όταν εμείς οι ίδιοι ζητάμε περαιτέρω ενημέρωση για το θέμα αυτό. Οι εγγυήσεις κυρίως για θέματα ασφαλείας, ελέγχου και παρακολούθησης της λειτουργίας μιας τέτοιας εγκατάστασης θεωρούνται δεδομένες. Και προς αυτή την κατεύθυνση έχουμε σκοπό να πιέσουμε τους αρμόδιους φορείς μια και είναι γνωστή η αδυναμία του ίδιου του κράτους μας σε τέτοιες περιπτώσεις.

Επιβεβλημένη θεωρούμε για παράδειγμα την λειτουργία της εγκατάστασης μέσω κλειστού κυκλώματος, η οποία αν και αποτέλεσε δέσμευση της εταιρείας προς το Δημοτικό Συμβούλιο, τελικώς καταστρατηγήθηκε στην Μ.Π.Ε. Διάλογος θα πρέπει να γίνει σχετικά και με την θέση του Τερματικού Σταθμού και να αναζητηθούν εναλλακτικές λύσεις. 

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εξετασθούν συγκεκριμένα αντισταθμιστικά οφέλη για την περιοχή στο πλαίσιο της “κοινωνικής ευθύνης” της εταιρείας, χωρίς όμως καμία ανοχή σε θέματα περιβάλλοντος και απόλυτου σεβασμού απέναντι στην επαγγελματική τάξη των Αλιέων, οι οποίοι συνεχίζουν μέχρι σήμερα να καθορίζουν και την φυσιογνωμία αυτής της πόλης και μάλιστα από ιδρύσεώς της.
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Item Reviewed: Συνέντευξη με τον Στέλιο Κεχαγιόγλου, μέλος της επιτροπής πολιτών ενημέρωσης για τον LNG Rating: 5 Reviewed By: Γιάννης Κουρδομένος